Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Cykl Małe i duże sceny muzyczne

Bayreuth, stolica Wagnerowskiej Sztuki

13 sierpnia 1876 roku o godzinie 17-tej premiera Złota Renu otworzyła wyśniony i wymarzony teatr Ryszarda Wagnera. W ciągu czterech kolejnych wieczorów zaprezentowano pełną tetralogię Pierścień Nibelunga, który właśnie w Bayreuth – jako pełny cykl – miał swoją prapremierę. Dyrygował Hans Richter. W obsadzie głównych partii znaleźli się najbardziej znani wagnerowscy śpiewacy – Franz Betz (Wotan), Amalie Materna (Brunhilda), Karl Hill (Alberich), Louise Jaide (Erda),Georg Unger (Zygfryd), Max Schlosser (Mime). Świadkami tego wydarzenia byli między innymi: Ferenz Liszt, Gustaw Mahler, Edward Grieg, Piotr Czajkowski, Fryderyk Nitsche, cesarz Niemiec Wilhelm I oraz cesarz Brazylii Don Pedro II. Wśród honorowych gości zabrakło króla Ludwika II Bawarskiego, największego dobroczyńcy i przyjaciela Wagnera. Bez jego pomocy finansowej nie byłoby ani teatralnego gmachu, ani willi Wahnfied, w której zamieszkała rodzina kompozytora.

Widok na Festspielhaus fot. Adam Czopek