Teatr Rozrywki w Chorzowie opanowały wszelkiej maści i rasy koty, kotki i kocięta. To one właśnie są bohaterami słynnego musicalu Koty Andrew Lloyd Webbera będącego od kwietnia 2022 roku w repertuarze tego teatru. Koty to bodaj jedyny musical na świecie, którego bohaterami są nie ludzie lecz koty obdarzone nie tylko cechami i charakterem swojego gatunku, przez które przebijają się cechy właściwe tylko ludzkiemu gatunkowi. To swoiste połączenie stanowi o atrakcyjności tego musicalu będącego jednym z najsłynniejszych i najdłużej granych musicali na świecie. Wystawiony w ponad 30 krajach i około 300 miastach pod każdą szerokością geograficzną, w tym tak egzotycznych, jak Buenos Aires, Seul, Helsinki czy Singapur. Ponoć dotychczas obejrzało musical 50 milionów widzów. Prapremiera miała miejsce na scenie londyńskiego West Endu w 1981 roku, gdzie musical utrzymał się na afiszu przez 21 lat osiągając blisko 9 tysięcy przedstawień. Ostatni spektakl prapremierowej inscenizacji zagrano 11 maja 2002 roku. Pół roku po londyńskiej prapremierze Koty trafiły na nowojorski Broadway, gdzie również zrobiły zawrotną karierę. Polską premierę Kotów zawdzięczamy Wojciechowi Kępczyńskiemu, który wystawił musical w kierowanym przez siebie Teatrze Muzycznym ROMA w Warszawie, premiera – 10 stycznia 2004 roku. Polska wersja musicalu dzięki zgodzie Andrew Lloyda Webbera, była wersją non-replica, co umożliwiło wprowadzenie kilku zmian różniących ją od oryginału, między innym zezwolono na spolszczenie tytułu oraz imion kotów i zmiany w scenografii. Warszawski spektakl został w 2007 roku zdjęty ze sceny po ponad trzystu przedstawieniach, co spotkało się z głośnymi protestami jego miłośników.
Najkrócej rzecz ujmując Koty, skomponowane do libretta wywiedzionego z wydanego w 1939 roku zbioru wierszy Thomasa Stearnsa Eliota, to bajkowa opowieść o tym jak wszystkie koty oczekują przybycia Old Deutronomy – nestora kociego rodu, wybierającego każdego roku jednego kota godnego wstąpienia do Kociego Nieba. Wokół tego reżyser musi zbudować cały sens inscenizacji, która składa się z epizodów połączonych w całość dość wątłą nicą dramaturgiczną.
Zrealizowana w 2022 roku inscenizacja w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, jest dopiero drugą na naszych scenach. Realizatorzy i tutaj mieli pewną swobodę działania w kreowaniu scenicznego obrazu, co zresztą świetnie wykorzystali, tworząc zwarte dynamiczne przestawienie wciągające widza od pierwszego momentu. Szczególną uwagę widza przyciągają bajeczne, pełne fantazji, kostiumy Doroty Sabak-Ciołkosz, które w połączeniu ze scenografią, charakteryzacją i reżyserią świateł Grzegorza Policińskiego, tworzą ten specyficzny dla tego musicalu klimat. Wykorzystuje to również Jakub Szydłowski w swojej reżyserii tworzenia poszczególnych epizodów i obrazów, często na dwóch poziomach, co podnosi dynamikę przedstawienia, ale wymaga od wykonawców wręcz ekwilibrystycznych umiejętności taneczno-ruchowych. Jednak na pierwszy plan chorzowskich Kotów wysuwają się dynamiczne, wywiedzione z pulsu muzyki, układy choreograficzne (nagrodzone Złotą Maską 2022) opracowane przez duet: Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka, rewelacyjne realizowane przez zespół śpiewaków i tancerzy. To one nadają tej inscenizacji charakter, klimat i dynamikę.
Oglądałem przedstawienie, 20 kwietnia, niemal dokładnie dwa lata po jego premierze i przyznaję – poziom jego wykonania wystawia całemu zespołowi wysoką ocenę. Co prawda moje „operowe ucho” nieco przytłoczył poziom głośności, na ale ponoć w musicalu musi tak być.
Adam Czopek