Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Aktualności

Co przyniesie nowy sezon operowy

Część teatrów operowych jeszcze przed zakończeniem sezonu podała plany repertuarowe następnego sezonu. Pozostałe podały tylko część swoich zamierzeń w tym względzie. Generalnie zanosi się na kilka ważnych wydarzeń artystycznych, które zresztą można wiązać z prawykonaniami kilku nowych dzieł operowych.

Najdalej w podaniu swoich planów na nadchodzący sezon poszedł Teatr Wielki w Łodzi, który już w piątek, 6 września wystawi Straszny dwór Moniuszki. Wydarzenie to będzie głównym punktem obchodów 70-lecia Opery Łódzkiej, która swoją działalność rozpoczęła właśnie tym tytułem w 1954 roku. Następnie, w sobotę 7 września 2024 roku odbędzie się Gala Jubileuszowa z udziałem zaproszonych solistów-śpiewaków i instrumentalistów (m. in. skrzypaczki Abigeili Voshtiny).

Teatr Wielki w Łodzi, Dziewczyna z zachodu, w środku Dominik Sutowicz fot. Joanna Miklaszewska (1)

W okresie od 15 listopada do 22 grudnia 2024 roku zaplanowano Festiwal Pucciniego z okazji 100. rocznicy śmierci kompozytora. W jego ramach zaprezentowane zostaną wszystkie sceniczne dzieła Giacomo Pucciniego będące w repertuarze Teatru Wielkiego w Łodzi – Madama Butterfly, Dziewczyna z Dzikiego Zachodu oraz  Turandot. Po raz pierwszy na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi wystawione zostaną dwie jednoaktówki Pucciniego – Siostra Angelica oraz Gianni Schicci – 24 listopada. Głównym wydarzeniem łódzkiego festiwalu będzie zaplanowana na 7 grudnia premiera Cyganerii Pucciniego.

Ponadto zapowiedziano premiery baletu Giselle Adolphe Adama (12 październik) oraz baletu Morze Roberta Bondary (26 kwiecień). Pojawi się też musical Skrzypek na dachu Jerry’ego Bocka (22 marzec) oraz opera familijna Pinokio Jonathana Dove’a (1 czerwiec).

Stołeczny Teatr Wielki – Opera Narodowa  zapowiada 4 premiery operowe, 2 opery w wersjach koncertowych i 2 premiery baletowe. Opery: Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Davida Pountney’a pod dyrekcją Bassema  Akiki – 22 listopad. Wólô Bòskô Łukasza Godyli, projekt Damiana Wilmy, reżyseria Jarosław Kilian – 13 grudnia. Simon Boccanegra Giuseppe Verdiego jest w naszym kraju dziełem zupełnie nieznanym. Jego polska premiera miejsce na scenie stołecznego Teatru Wielkiego w grudniu 1997 roku, ale spektakl po zaledwie czterech przedstawieniach znikł ze sceny. Najnowszą inscenizację przygotuje Agnieszka Smoczyńska, będzie to jej operowy debiut. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Fabio Biondi  – 14 luty. Premiera Ariadny na Naxos Richarda Straussa będzie wspólnym dziełem Mariusza Trelińskiego i Lothara Koenigs’a – 4 kwietnia. Ponadto w wersji koncertowej zaprezentowane zostaną, Duch wojewody Ludwika Grossmana, pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej – 26 kwietnia oraz Romeo i Julia Charlesa Gounoda, dyryguje Patrick Fournillier – 16 maja. Balet w nadchodzącym sezonie będzie miał premiery Peer Gynta do muzyki Edward Griega, w choreografii Edwarda Cliga – 25 października oraz Prometeusza do muzyki W.A. Mozarta i Philipa Glassa w opracowaniu choreograficznym Krzysztofa Pastora – 18 czerwca, na zakończenie sezonu 2024/25.

Teatr Wielki w Warszawie fot Adam Czopek

Plany Teatru Wielkiego w Poznaniu obejmują trzy premiery operowe i dwie baletowe. Pierwszą premierą będzie Flis Moniuszki zrealizują ją zgodnie Rafał Kłoczko – kierownictwo muzyczne i Barbara Poll – reżyseria – 28 września. Na głośne wydarzenie zanosi się w przypadku najnowszej premiery opery Ślub Zygmunta Krauzego, podstawę jej libretta stanowi proza Gombrowicza, Kierownictwo muzyczne obejmie Katarzyna Tomala-Jedynak, reżyseria będzie dziełem Krzysztofa Cicheńskiego , który jest też autorem libretta – 22 listopada. W czerwcu po wieloletniej nieobecności na tej scenie wróci Turandot ostatnia opera Giacomo Pucciniego, w kształcie scenicznym jaki nada jej reżyseria Rona Arthura Brauna. Kierownictwo muzyczne obejmie Jacek Kaspszyk, – 7 czerwiec. Pierwsza premiera baletowa będzie dziełem trzech młodych choreografek Marguerite Donlon, Anne Jung i Katarzyny Kozielskiej. Balet pod wymownym tytułem Nie upilnuje nas nikt wejdzie na poznańską scenę – 16 grudnia. Drugą premierą baletową będzie Spectrum 03 – 20 marca 2015, w ramach Przedwiośnia baletowego. Jednocześnie zapowiedziano gościnne występy: Andrzeja Dobbera, Andrzeja Filończyka, Randala Billsa i Krzysztof Bączyka, Moniki Ledzion-Porczńskiej, Wojtka Gierlacha i Szymona Mechlińskiego. Zapowiedziano też powrót cieszącej się popularnością Aidy z 2001 roku, z pamiętną scenografią Jeana Antoine’a Hierro.

Teatr Wielki w Poznaniu Aida z 2001 roku, fot. Tomasz Jaworski

Początek sezonu w Operze Śląskiej w Bytomiu zdominuje V Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Adama, który odbędzie się od 6 do 13 października. Tegoroczna edycja będzie miała wyjątkowy charakter. Połączony z obchodami 150-tej rocznicy urodzin patrona konkursu – Adama Didura oraz 45 lat od pierwszej ogólnopolskiej edycji konkursu oraz 20 lat od pierwszej edycji międzynarodowej. Dyrektorem artystycznym tej edycji konkursu będzie Andrzej Dobber. Z premier operowych zapowiedziano – jak na razie – polskie prawykonanie w listopadzie, w wersji scenicznej, Luizy Miller Giuseppe Verdiego.

Opera na Zamku w Szczecinie na marzec planuje premierę Czarodziejskiego fletu Mozarta. Początek sezonu zdominuje tradycyjny Turniej tenorów.

Opera Wrocławska zapowiada wyjątkowo bogaty sezon, otworzy go powrót Nabucco Giuseppe Verdiego, którego premierę pod dyrekcją Giorgio Croci zaplanowano na 11 października. Pierwsza w nowym sezonie premiera baletowa to Królowa Śniegu według znanej bajki Hansa Christiana Andersena. Muzyka Max Richter, choreografia Małgorzata Dzierżon, – 8 listopada. 13 grudnia kolejna premiera operowa – Cyrulik sewilski najsłynniejsza opera komiczna Gioacchino Rossiniego. Reżyseria – Anette Leistenschneider, scenografia – Paweł Dobrzyński. Kierownictwo muzyczne – Georgios Balatsinos. 15 marca poznamy kolejną wersję Strasznego dworu Moniuszki. Realizatorów – jak na razie – nie podano. 23 maja wejdzie na sceną Jaś i Małgosia Engelberta Humperdincka. Sezon 2024/25 zakończy w Operze Wrocławskiej premiera baletu Frida do muzyki Petera Salem. Będzie polska premiera przygotowana choreograficznie przez Annabelle Lopez Ochoa.

Fragment widowni Opery Wrocławskiej, fot. Adam Czopek

Opera Krakowska zapowiada kolejną prapremierę nowego dzieła operowego, którego treść jest związana z historią tego miasta. Bona Sforza to nowa współczesna, dwuaktowa, klasyczna opera poświęcona Królowej Bonie d’Aragona, która będzie efektem współpracy międzynarodowej pomiędzy Krakowem i Bari. Wspólna praca nad spektaklem ma na celu ukazać wielką postać historyczną, jej życie, ówczesny kontekst kulturowy i polityczny oraz zbudować realną współpracę pomiędzy miastami: Bari-Kraków. Wydarzenie zapowiedziano na  9 listopada 2024. Muzyka – Zygmunt Krauze, libretto – Vincenzo de Vivo, kierownictwo muzyczne – Piotr Sułkowki. Reżyseria –  Michał Znaniecki.

Warszawska Opera Kameralna rozpocznie sezon do premii. ery Juliusza Cezara, Georga Friedricha Händela poprzednia inscenizacja wyreżyserowana przez Marka Weiss miała premierę w 2008 roku. Będzie to pierwsza premiera przygotowana i prowadzona przez Adama Banaszaka, będącego od kilku miesięcy nowym kierownikiem muzycznym WOK.  

Adam Czopek