DUX wydał właśnie nowy album poświęcony polskiej wokalistyce. Jego bohaterką jest Ewa Gawrońska, w latach 1977 – 1989 solistka Teatru Wielkiego w Warszawie, Operetki Warszawskiej i Warszawskiej Opery Kameralnej. Nagrania pochodzą z lat 1982 – 1986, czyli okresu największej aktywności zawodowej śpiewaczki, od lat nieobecnej w kraju. Wydanie albumu było możliwe dzięki nagraniom archiwalnym Polskiego Radia, dzięki czemu możemy przypomnieć sobie brzmienie głosu tej niestety dawno zapomnianej polskiej śpiewaczki.
Zawartość albumu stanowią arie operowe: (Różycki, Mozart, Verdi, Puccini, Moniuszko, Rudziński), operetkowe (Dostal, Kalman, Millöcker) i pieśni (Chopin, Moniuszko, Szymanowski, Nowowiejski) będące dowodem na bogatą różnorodność repertuaru artystki. Tak dobrany zestaw utworów daje okazję do zaprezentowania nieprzeciętnych walorów jej głosu, który z jednakową swobodą brzmi w fragmentach operetkowych i operowych, stając się nośnikiem emocji i ekspresji w pieśniach.
Dowodzi tego w pięknie zaśpiewanej arii Amelii Morro ma prima in grazia z Balu maskowego Giuseppe Verdiego oraz arii tytułowej Hrabiny Zbudzić się z ułudnych snów Stanisława Moniuszki. Z pewnością wielu melomanów z przyjemnością wróci do Manekinów Zbigniewa Rudzińskiego, w których rola Magdy Wang była jedną z największych kreacji Ewy Gawrońskiej, tutaj będzie można podziwiać ją w duecie z Jerzym Artyszem.
Fragmenty operetkowe urzekają lekkością i swobodą, a pieśni klimatem. Pewnie największym, powodzeniem będą się cieszyły znane i lubiane pieśni Chopina: Życzenie, Piosnka litewska i Śliczny chłopiec z opusu 74 oraz Westchnienie op. 51 Feliksa Nowowiejskiego. W pieśniach warto zwrócić uwagę na kompetentny akompaniament Barbary Ropelewskiej. Nagranie daje też możliwość posłuchania głosów: Jerzego Artysza, Andrzeja Hiolskiego i Jana Wilgi towarzyszących naszej bohaterce w duetach.
Adam Czopek