Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Aktualności

Król Roger w Szczecinie

Opera na Zamku w Szczecinie zapowiada na 14 maja premierę opery Król Roger będącej z pewnością jednym z najważniejszych kompozycji w całej twórczości Karola Szymanowskiego. Będzie to pierwsza realizacja tego dzieła na szczecińskiej scenie operowej. Kształt sceniczny nadadzą jej: Rafał Matusz – reżyseria, Mariusz Napierała – scenografia, Zuzanna Kubicz – kostiumy oraz Robert Przybył – choreografia. Pod względem muzycznym premierę przygotuje Jerzy Wołosiuk. W obsadzie między innymi:  Ewa Tracz i Joanna Tylkowska-Drożdż (Roksana), Mariusz Godlewski i Rafał Pawnuk (Roger) oraz Juan Noval-Moro i Pavlo Tolstoy (Pasterz).

Akcja opery toczy się w XII wieku na Sycylii, a jej głównym założeniem jest ukazanie splotu atmosfery surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z tajemniczym światem kultury bizantyjskiej. Autorem libretta jest sam Jarosław Iwaszkiewicz. Do najbardziej oryginalnych fragmentów dzieła należą: piękny chór otwierający operę, pieśń Pasterza i kołysanka Roksany, a przede wszystkim hymn do wschodzącego słońca intonowany przez Rogera w scenie finałowej.

Plakat Adama Żebrowskiego

Warto też zaznaczyć, że nie jest to muzyka łatwa w odbiorze, to właśnie jest jedną z przyczyn niewielkiej – w sumie – popularności tego z pewnością wartościowego i w pełni oryginalnego dzieła określanego terminem „opery symbolicznej”. Najlepiej świadczą o tym koleje losu Króla Rogera, którego prapremiera 18 czerwca 1926 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie został przyjęta kontrowersyjnie i można powiedzieć, że ten stosunek utrzymuje się do dzisiaj. Co premiera to gorące przyjęcie i entuzjastyczne recenzje. Jednak już po już po kilku, czasami kilkunastu, czasami kilkudziesięciu przedstawieniach, entuzjazm publiczności stygnie i szybko okazuje się, że znów zawiodły nadzieje na wprowadzenie Króla Rogera do stałego repertuarów teatrów operowych w Polsce i na świecie. W ponad dziewięćdziesięcioletniej historii tej opery można się doliczyć zaledwie kilkudziesięciu  realizacji scenicznych i również kilkunastu, wykonań koncertowych. Do tych najwyżej ocenionych realizacji scenicznych należy zaliczyć: przygotowaną przez Bronisława Horowicza w 1965 roku, na otwarcie Teatru Wielkiego po odbudowie, dwie Mariusza Trelińskiego (Wrocław (2007), Warszawa (2000) oraz Michała Znanieckiego (Kraków 2015). W 2011 roku na scenie Opery Narodowej Króla Rogera zrealizował David Pountney. Z zagranicznych realizacji wysoko oceniono tę  Kaspera Holtena w londyńskiej Covent Garden z pamiętną kreacją Mariusza Kwietnia – 1 maj 2015. Z wykonań koncertowych głośno było o tym w Londynie pod dyrekcją Simona Ratlle (1998) i paryskim prowadzonym przez Charles Dutoit, który prowadził też wykonania koncertowe w Montrealu, Bostonie i nowojorskiej Carnegie Hall.

                                                                                                   Adam Czopek