Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Cykl Opera królową sztuk

Krzysztof Penderecki w operze, część I

Krzysztof Penderecki należy do grona najwybitniejszych na świecie kompozytorów XX wieku. Jego dzieła były – i są – prezentowane w najbardziej prestiżowych salach koncertowych i teatrach operowych na całym świecie. Wśród wielu gatunków muzyki jaką tworzył: symfonie, muzyka kameralna, koncerty instrumentalne, szczególne miejsce zajmują monumentalne dzieła wokalno-instrumentalne i opery.

Krzysztof Penderecki dyryguje, BUsko Zdrój 2014. Fot. piotr Kaleta

Każdy muzyk artysta poczytywał sobie za zaszczyt zaproszenie do prawykonania utworu Krzysztofa Pendereckiego, który po raz pierwszy pojawił się na arenie międzynarodowej w 1959 roku podczas „Warszawskiej Jesieni”, gdzie zaprezentował Strofy nagrodzone pierwszą nagrodą Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Kompozytorów. Bogata i różnorodna twórczość Krzysztofa Pendereckiego obejmuje wiele muzycznych form i gatunków. Jego muzyka otworzyła wielu polskim artystom prestiżowe sale i estrady największych miast całego świata. Nie bez racji określa się Pendereckiego mianem kompozytora idącego zawsze własną drogą, nieulegającego żadnym modom.

W swoim bogatym życiorysie artystycznym zajmował się nie tylko komponowaniem, choć to przyniosło mu największą sławą i popularność. Z równym powodzeniem od 1972 roku występował jak dyrygent, i to nie tylko własnych utworów. Był też nauczycielem akademickim w Yale Univerdity w Nev Haven oraz Hochschule für Musik w Essen. Od 1958 roku profesorem, a od 1972 roku rektorem Akademii Muzvcznej w Krakowie. Miał też kilka doktoratów honoris causa uniwersytetów, miedzy innymi w: Madrycie, Buesnos Aires, Poznaniu, Krakowie, Seulu, Waszyngtonie, Lucernie, Ohio, Yale.

Wiele dzieł skomponował Penderecki na specjalne zamówienia i okazje. I tak Pasja św. Łukasza powstaje na zamówienie Westdeutscher Rundfunk w Kolonii, dla uczczenia 700-lecia Katedry w Münster, w której miała swoje prawykonanie w 1965 roku. II Symfonia Wigilijna została napisana na przełomie 1979 i 1980 roku na zamówienie Zubina Mehty i prowadzonej przez niego Orkiestry Filharmoników Nowojorskich. Kantata Kosmogonia powstała w 1970 roku na zamówienie ONZ, Requiem Polskie zostało skomponowane na zmówienie Radia i Teatru Wirtembergii  w 1984 roku, dla uczczenia 40 rocznicy zakończenia II winy światowej. VII Symfonia Siedem Bram Jerozolimy została napisana w 1996 roku na jubileusz trzech tysięcy lat Jerozolimy, której władze to dzieło zamówiły, i gdzie 9 stycznia 1997 roku odbyło się jego prawykonanie. Kompozytor oparł ją na fragmentach tekstów „Księgi Psalmów” i „Ksiąg Prorockich”. Ukończona w 2012 roku Missa Brevis powstała na zamówienie Archiwum Bacha w Lipsku, z okazji jubileuszu 800-lecia kościoła św, Tomasza w Lipsku. To tylko niewielka część tego typu dzieł.

Krystyna Jamroz i Andrzej Hiolski w polskiej premierze Diabłów z Loundun, Teatr Wielki w Warszawie 1974. fot. Muzeum teatralne

Podobnie jest w przypadku koncertów instrumentalnych, pisanych z myślą o konkretnym wykonawcy. Koncert fletowy powstał dla Jean-Pierre Rampala, I Koncert skrzypcowy powstał w 1977 roku, z myślą o kunszcie Isaaka Sterna, II Metamofrozy w 1995 dla Anne Sophie Mutter. II Koncert wiolonczelowy powstał dla Mścisława Roztropowicza, który był jego pierwszym wykonawcą w 1972 roku, w 1986 roku dedykował Roztropowiczowi utwór Per Slava na wiolonczelę solo.  9 maja 2002 roku w Carnegie Hall w Nowym Jorku miało miejsce prawykonanie Koncertu fortepianowego Zmartwychwstanie.

Nie inaczej ma się sprawa w przypadku twórczości operowej Krzysztofa Pendereckiego, każda z jego czterech oper powstała na zamówienie konkretnego teatru, w którym zresztą odbyła się jej prapremiera. Opery Krzysztofa Pendereckiego, których libretto w każdym przypadku wywiedziono z innego dzieła literackiego, trafiały na sceny najbardziej prestiżowych teatrów i festiwali operowych na świecie, z mediolańską La Scalą, Salzburger Festspiele i Operą Wiedeńską na czele. „Teatr muzyczny Pendereckiego jest szczególnym artystycznym świadectwem niepokojów naszej epoki i zmusza do refleksji.” –  napisała Regina Chłopicka

Pochód Krzysztofa Pendereckiego przez światowe sceny rozpoczął się w Operze w Hamburgu 20 czerwca 1969 roku, gdzie obyła się prapremiera Diabłów z Luodun. Dyrygował Henryk Czyż, reżyserował Konrad Swinarski, który skłonił kompozytora do zainteresowania tym tematem. W obsadzie pojawili się między innymi: Tatiana Troyanos (Joanna), Andrzej Hiolski (Grandier), Bernard Ładysz (Barré). Twórcą libretta był Krzysztof Penderecki, który wysnuł je z powieści Aldousa Huxleya „The Devils of Loudun” i dramatu Johna Whitinga „The Devils”.

Opera powstała na zamówienie Rolfa Liebermanna, ówczesnego dyrektora Opery Hamburskiej. Dwa dni po premierze w Hamburgu dyrygowanej rzez Henryka Czyża, Diabły z Loudun pojawiły się w Operze w Stuttgarcie, gdzie reżyserował Günter Rennert, dyrygował Janos Kulka. Po Hamburgu i Stuttgarcie operę wystawiono w Berlinie, Monachium, Düsseldorfie, Marsylii, Londynie, Santa Fe, Rzymie i Grazu. W sumie Diabły doczekały się ponad trzydziestu inscenizacji, nie tylko w Europie.

Diabły z Loudun, Teatr Wielki w Poznaniu 1998. fot.Michał Lewińczak

Na polską premierę musiał kompozytor czekać do 8 czerwca 1974 roku. Kazimierz Dejmek, który ją reżyserował stworzył inscenizację, o której długo się mówiło w operowym świecie. Dyrygował Mieczysław Nowakowski. Kompozytor przy tej okazji uzupełnił partyturę o dwie ważne sceny, jedną usunął, kilka połączył w większe całości, wyretuszował instrumentację. Pamiętne kreacje stworzyli w tym przedstawieniu: Krystyna Jamroz (Joanna), Andrzej Hiolski (Grandier) i Bernard Ładysz (Ojciec Barre). „Znakomita w bardzo trudnej wo­kalnie i aktorsko roli Joanny była Krystyna Jamroz. Świetnie śpiewa­ła, jako jedyna z zespołu wokalistów podawała bez zarzutu tekst mówio­ny. Stworzyła postać przejmująco prawdziwą. Doskonale wypadł w roli księdza Grandiera Andrzej Hiolski – był prosty i szczery. Wspaniale śpiewał. Umiejętnościami wokalnymi zaimponowała Urszula Trawińska-Moroz w roli Philippe. Kogóż jeszcze wyróżnić – Bernarda Ładysza w roli ojca Barre, Bogdana Paproc­kiego, Kazimierza Pustelaka, Feliksa Gałeckiego. Wszyscy soliści wypadli bez zarzutu. Warto było sześć lat czekać na taką premierę.” – napisał w swojej recenzji  Kazimierz Lisiewicz. W 2013 i 2106 roku prezentowano na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej nowe inscenizacje. 24.05.1998. Diabły z Loudun wystawiono w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w reżyserii Marka Weiss-Grzesińskiego, w polskiej wersji językowej, przekład Ludwika Erhardta. Marek Weiss-Grzesiński był też reżyserem przedstawienia Diabłów w Teatrze Wielkim w Łodzi w 1990 roku. W Krakowie 13 grudnia 2008 roku premierą Diabłów otwierano nowy gmach Opery w Krakowie, reżyseria Laco Adamik, dyrygował Andrzej Straszyński. W październiku 2024 roku Diabły z Loudun pojawiły się w ponownie Stuttgarcie. Diabły z Loudun są bez wątpienia najpopularniejszą i najdłużej utrzymującą się na afiszu operą Krzysztofa Pendereckiego.

Diabły z Loudun w Stuttgarcie, 2023, fot Matthias Baus

Adam Czopek