Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Aktualności

Manekiny wracają do Wrocławia

Opera Wrocławska na 1 marca zapowiedziała premierę Manekinów, opery Zbigniewa Rudzińskiego, która  właśnie na tej scenie, 29 października 1981 roku, miała swoją prapremierę. Dzieło powstało na zamówienie Roberta Satanowskiego, ówczesnego dyrektora Opery Wrocławskiej, prapremiera okazała się głośnym sukcesem, który zapoczątkował jego międzynarodową karierę. Już kilka dni po wrocławskiej prapremierze zespół Opery Wrocławskiej prezentował Manekiny na Międzynarodowych Spotkaniach Współczesnego Teatru Muzycznego w Rennes we Francji, gdzie uznano je za najlepszą prezentację tej edycji Festiwalu. Kolejne lata przyniosły premiery w: Karlsruhe i Sofii i Hamburgu. W 1982 roku operę pokazano na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, również w tym roku miała miejsce warszawska premiera Manekinów, zrealizował ją na scenie kameralnej ten sam zespół co we Wrocławiu; Marek Grzesiński – reżyseria, Janusz Wiśniewski – scenografia, Irena Biegańska – kostiumy. Dyrygował Robert Satanowski, inicjator powstania opery. Pierwszym Jakubem we Wrocławiu był Antoni Bogucki, w Warszawie ta rola była sukcesem Jerzego Artysza. We Wrocławiu Manekiny utrzymały się afiszu przez dziewięć sezonów osiągając liczbę 82 przedstawień, co w przypadku współczesnych dzieł operowych jest wyjątkowym sukcesem. Jeszcze większy sukces odnotowano w Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie prezentowano Manekiny ponad sto razy, w tym wiele przedstawień na zagranicznych scenach, między innymi w Niemczech, Francji, Bułgarii, Wielkiej Brytanii, Izraelu i Jugosławii. Opera miała też oryginale inscenizacje w: Helsinkach, Bonn, Berlinie, Lipsku i Ratyzbonie.

Libretto tej jednoaktowej opery, w trzech scenach, napisał kompozytor wykorzystując prozę Brunona Schulza – opowiadania ze zbioru Sklepy cynamonowe wydane w 1933 roku: ManekinyTraktat o manekinach albo Wtóra Księga RodzajuTraktat o manekinach. Ciąg dalszy oraz Traktat o manekinach. Dokończenie. Głównym bohaterem jest Jakub, właściciel niewielkiego warsztatu krawieckiego w żydowskim miasteczku na Kresach. Towarzyszą mu dziewczyny do szycia Polda i Paulina – żywe manekiny marzące o wielkiej miłości. Ich śpiew jest w rzeczywistości mechaniczną mową nakręconych kukieł. Przez scenę przewija się szereg surrealistycznych postaci nadający temu dziełu niepowtarzalny klimat właściwy twórczości Schulza.

Zespół realizatorów najnowszej wrocławskiej inscenizacji tworzą; Kamila Siwińska, autorka inscenizacji, reżyserka oraz twórczyni scenografii, Martyna Cierpisz – projekty kostiumów oraz Katarzyna Witek – twórczyni choreografii. Pod względem muzycznym premierę przygotuje i poprowadzi Trajan Muryń. W głównej partii Jakuba zobaczymy na scenie barytona Tomasza Rudnickiego.  

25 lutego spektakl pokazany zostanie przedpremierowo w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie. 

Adam Czopek