Od 26 kwietnia do 22 maja odbędą się w Teatrze Wielkim w Łodzi 27 Spotkania Baletowe. Mimo, że impreza będzie trwała niemal miesiąc jej program obejmuje pokazy zaledwie czterech europejskich zespołów baletowych (trzy zagraniczne i jeden gospodarzy). W sumie cały festiwal ma w programie tylko dziewięć spektakli.
Od 1968 roku, co dwa lata, scena Teatru Wielkiego w Łodzi staje się na kilka tygodni europejskim centrum baletu współczesnego i tańca klasycznego. Festiwal jest imprezą non-profit. Naczelną jego ideą jest upowszechnianie sztuki baletowej i aktualnych osiągnięć choreograficznych zarówno w formie tańca klasycznego, jak i różnorodnych nurtów tańca współczesnego poprzez prezentowanie najwybitniejszych zespołów baletowych z całego świata. Od samego początku festiwal jest prowadzoną z rozmachem organizacyjnym areną konfrontacji wszystkich znanych w świecie zespołów baletowych, które w Łodzi prezentowały swoje najbardziej wartościowe spektakle. Festiwalowa publiczność podziwiała najsłynniejsze zespoły baletowe, na czele z: Balet XX wieku Maurice Béjarta, Ballet National de Cuba, Ballet Rambert i Sadlers Wells Royal Ballet z Wielkiej Brytanii, Cullberg Ballet ze Szwecji, Het Nationale Ballet z Holandii, Baletto di Toscana z Włoch, ISO Dance Theatre z USA, St. Petersburski Teatr Baletu Borisa Ejmana z Rosji. Systematycznie pojawia się na festiwalu, Polski Teatr Tańca – Balet Poznański, oraz balet Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.
Swoją obecność tutaj zaznaczyli niemal wszyscy znani i cenieni w świecie choreografowie z: Maurice’em Béjartem, Rolendem Petit, Alicją Alonso, Gray Vederomen, Ewą Wycichowską, Pavelem Smok, Georgem Balanchinem i Hansem van Manenem, na czele. Szerokim echem odbiły się przedstawienia: Bolera Béjarta, Czerwonej Giselle, Braci Karamazow i Mistrza i Małgorzaty Borysa Ejfmana, Giselle Matsa Eka, Królowej śniegu Davida Bintley’a, Wolfganga Amadeusa i Ziemi obiecanej Gray Vederona. Legendy o Józefie Emila Wesołowskiego, Misterium słońca i Misterium ziemi Ewy Wycichowskiej. Wydarzeniem jednym poprzednich Spotkań była wizyta zespołu Ballet National de Marseille, który w ramach jednego wieczoru zaprezentował opracowania choreograficzne do muzyki Chopina, Strawińskiego i Ravela oraz Poskromnienie złośnicy z muzyką Goldmarka i w choreografii László Seregi wystawiony przez The Hungarian National Ballet z Opery w Budapeszczie.
Tegoroczne Łódzkie Spotkania baletowe rozpoczną się 26 i 27 kwietnia pokazem zespołu Ballet de L’Opera de Lyon, który zaprezentuje spektakl Merce Cunningham Forever w opracowaniu choreograficznym Merce Cunninghama rozpisanym na jedenastu tancerzy. Część I Beach Birds do muzyki Johna Cage, część II Biped do muzyki Gavina Bryarsa.
Na 16 i 17 maja zapowiedziano przestawienie zespołu CCN/Aterballeto, który pokaże wieczór złożony w dwóch baletów – Yeled do muzyki Eyal Dadona i jego opracowaniu choreograficznym oraz Sectus z muzyką Chari Chari, Kid 606 w choreografii Ohada Naharina.
Wieczory 21 i 22 maja wypełni pokaz zespołu L-E-V Dance Company. Będzie to obraz choreograficzny OCD Love w choreografii Sharon Eyal oraz Gai Behar, do muzyki „na żywo” Ori Lichtika. „Ta choreografia nie zrodziła się z chęci stworzenia czegoś smutnego, a z potrzeby oczyszczenia, zrzucenia bolesnego ciężaru z serca.” – powiedział jej twórca.
Jednak wieczorem budzącym największe zainteresowanie będzie z pewnością zapowiedziana na 11 maja premiera baletu Romeo i Julia do muzyki Hectora Berlioza w choreografii Sashy Waltz. Ta mroczna tragedia kochanków z Werony zainspirowała Berlioza do napisania symfonii dramatycznej Romeo i Julia op. 17, która miała swoje prawykonanie 24 listopada 1839 roku w Paryżu. Z kolei muzyka symfonii zainspirowała Sashę Waltz do nowego opracowania choreograficznego tej powszechnie znanej historii miłosnej. Światowa premiera tego baletu miała miejsce w 2007 roku w Paryżu. Po niej balet wystawiono z sukcesem w Mediolanie, Berlinie. Teraz przyszła kolei na Łódź i zespół baletowy Teatr Wielkiego, gdzie balet pokazy zostanie w produkcji Opery Paryskiej. Przedstawienie będzie powtórzone 12 i 14 maja.
Adam Czopek