Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Cykl Legendy Polskiej Wokalistyki

Kossakowska Agnieszka, repertuarowa różnorodność

W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych była jedną z najbardziej popularnych śpiewaczek. Jej czysty, dźwięczny głos o srebrzystej barwie, sceniczny wdzięk i aktorski talent oraz muzykalność, pozwalały jej z jednakowym powodzeniem wykonywać repertuar operowy, operetkowy i koncertowy. Miała też w karierze okres kiedy nie stroniła od repertuaru typowo rozrywkowego. Mimo, że debiutowała w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, to jednak całą swoją karierę śpiewaczą związała z warszawskimi scenami, co nie oznacza, że poświęcała tylko im cały swój czas. Podziwiano ją również w Czechosłowacji, Rumunii, Węgrzech i Anglii. Z macierzystym Teatrem Wielkim wystąpiła w Wiesbaden, Essen, Berlinie i Moskwie.

Jako Norina w Don Pasquale, Opera Warszwaska 1961

Urodziła się 2 września 1931 roku w Poznaniu, jednak średnią szkołę muzyczną ukończyła w Sopocie. Jej debiut miał miejsce w styczniu 1953 roku, na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku, pierwszą partią jaką zaśpiewała był Cherubin w Weselu Figara W. A. Mozarta. Wystąpiła w tej partii 22 razy. W 1966 roku wróci do Opery Bałtyckiej by zebrać uznanie za kreację Olimpii w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha. W drugiej połowie 1953 roku przeniosła się do stolicy, gdzie rozpoczęła karierę w Operetce Warszawskiej, jednocześnie w PWSM w klasie Marii Bojar-Przemienieckiej kontynuowała rozpoczęte na wybrzeżu studia wokalne. Później doskonaliła swój wokalny kunszt pod okiem Wandy Wermińskiej. Trzy sezony jakie spędziła w operetce to przede wszystkim sukcesy w partii Adeli w Zemście nietoperza Straussa, Laury Studencie żebraku Millöckera, Metelli w Życiu paryskim Offenbacha oraz jako tytułowa Nitouche w operetce Hervé. Jednocześnie był to okres kiedy występowała gościnnie w Operetce Lubelskiej.

W 1957 roku ukończyła studia i została przyjęta do zespołu Opery Warszawskiej, gdzie debiutowała w grudniu 1958 partią Micaëli w Carmen. Najpierw występowała na prawach solistki gościnnej, a od 1962 roku już jako etatowej. Teatr na Nowogrodzkiej był świadkiem jej sukcesów w partiach Hanny w Strasznym dworze, Jenny w Rozkwicie i upadku miasta Mahagonny Brechta i Olimpii w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha. Na początku kariery sporo uznania przyniosła jej kreacja partii Noriny w Don Pasquale Donizettiego. „… Norina znajduje w Agnieszce Kossakowskiej odtwórczynię pełną wdzięku, lekkości i finezji. Uroda idąca w parze z młodzieńczą żywiołowością, dobrze szkolonym głosem i zdolnościami aktorskimi – to zjawisko raczej rzadkie na scenach operowych.” – napisano po tej premierze w „Stolicy” z 12 marca 1961 roku. Podobne uznanie zaskarbiła sobie jako Gilda w Rigoletcie Verdiegooraz Zofia w pamiętnej realizacji Kawalera srebrnej róży Ryszarda Straussa, Ksenia w Borysie Godunowie Musorgskiego oraz Zerlina w Don Giovannim Mozarta. Będąc solistką Opery Warszawskiej współpracuje jeszcze kilka lat z Operetką Warszawską, gdzie nadal zachwyca głosem i świetnymi kreacjami. Jako śpiewaczka operetkowa występowała z zespołem Operetki Lubelskiej i Warszawskiej w Czechosłowacji, na Węgrzech i w ZSSR. Później już z zespołem warszawskiego Teatru Wielkiego występowała w Wiesbaden, Essen, Berlinie i Moskwie.

z Bogdanem Paprockim, jako Olimpia w Opowieściach Hoffmanna Opera Warszawska 1962

Po kilku latach, już jako członek zespołu Teatru Wielkiego, przeniesie się do odbudowanego gmachu na  Placu Teatralnym. Pierwszą jej premierą na tej scenie była Cyganeria Pucciniego wystawiona 28 stycznia 1967 roku, w której zaistniała jako Musetta. 16 lipca 1967 wychodzi na scenę jako Frasquita w Carmen. Później była tancerka Esmeralda w Sprzedanej narzeczonej Smetany, Bronia w Hrabinie wystawionej w 150  rocznice urodzin Moniuszki oraz Livietta w intermezzu komicznym Livietta i Tracollo Pergolessiego. Wiele uznania przyniosła jej pamiętna kreacja Zuzanny w Weselu Figara Mozarta w reżyserii Lii Rotbaum. Śpiewała tę partię na zmianę z Urszulą Trawińską-Moroz. „ … wśród wykonawców prym wiodły tym razem dwie postacie kobiece: świetna głosowo i aktorsko, pełna temperamentu i naturalnego wdzięku Zuzanna Agnieszki Kossakowskiej oraz ogromnie muzykalna, bardzo pięknie śpiewająca Hrabina Barbary Nieman.” – napisał w „Przekroju” Lucjan Kydryński. Wtórował mu recenzent „Żołnierza Wolności” pisząc, że „…Autentyczny talent aktorski, rzetelne umiejętności wokalne oraz wyjątkowo odpowiednia do tej roli aparycja Kossakowskiej złożyły się na jej wielki sukces.” W sumie oklaskiwano ją na scenie Opery Warszawskiej  i Teatru Wielkiego w Warszawie, ponad 560 wieczorów, ostatni raz 16 czerwca 1979 roku jako Zuzannę w Weselu Figara. Oczywiście artystka nie ogranicza swojej aktywności tylko i wyłącznie do sceny. Współpracowała też z Grzegorzem Ciechowskim w jego solowym projekcie „Obywatel GC”, jako śpiewaczka wspierająca. Z równym powodzeniem pojawiała się na estradzie koncertowej. Oklaskiwano ją w większości polskich filharmonii, często gościła na telewizyjnym ekranie. Chętnie śpiewała i nagrywała recitale pieśniarskie. Zawsze chętnie brała udział w koncertach charytatywnych, by wspomnieć te, z których dochód między innymi zasilił fundusze: Centrum Zdrowia Dziecka, Odbudowy Zamku Królewskiego, czy Centrum Rehabilitacji w Konstancinie.

Zdjęcia z okładki płyty

29 grudnia 1978 roku obchodziła na scenie Teatru Wielkiego jubileusz 25-lecia pracy artystycznej, wystąpiła z tej okazji jako Zuzanna w Weselu Figara. Dwa lata później, 1981 roku, wycofała się ze sceny i w ślad za mężem dyplomatą wyjechała na kilka lat do Indii.

Zmarła 12 sierpnia 2020 roku w Warszawie, pochowana na cmentarzu powązkowskim.

 Adam Czopek