Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Kazimierz Kord, charyzma i pasja tworzenia

Był znakomitym, pełnym charyzmy, dyrygentem oraz dyrektorem o najdłuższym stażu w dziejach Filharmonii Narodowej (1977 – 2001), któremu w 2002 roku nadano tytuł Honorowego Dyrektora. – „Trudno nam opisać Jego ogromny wkład w historię Filharmonii Narodowej, której sam był nierozerwalną…

Polscy śpiewacy w Teatro dell’Opera w Rzymie.

Nie był niczym nadzwyczajnym fakt, że większość dużych miast włoskich miało nie jedną ale dwie, trzy, a nawet cztery sceny operowe. Przyzwyczailiśmy się kojarzyć Mediolan z Teatro alla Scala, gdy tymczasem funkcjonowały w tym mieście jeszcze: Teatro dal Verme, Teatro…

Robert Satanowski, wizje, ambicje i kontrowersje

Chyba żaden z polskich dyrygentów i dyrektorów oper nie budził tak skrajnych emocji. Mówiono o nim, że był pierwszym w Polsce Europejczykiem pod każdym względem. Ale oceniano go też jako miernego dyrygenta. Jednak nie brakowało opinii zupełnie odwrotnych: „Robert Satanowski…

Festiwalomania 2023, czyli gdzie się wybrać latem

Choć do rozpoczęcia sezonu letnich festiwali operowych mamy jeszcze kilka miesięcy, to większość prestiżowych festiwali już podała do publicznej wiadomości swoje plany repertuarowe na ten rok. Maj jest z zasady miesiącem, którym ruszają pierwsze festiwale muzyczne albo operowe. Jak świat…

Niecodzienne rekordy!

Jakie rekordy można bić w operze? Przecież nikt tam, nie biega, nie skacze, ani nic nie podnosi. A jednak, wbrew pozorom, jest opera miejscem kilkudziesięciu niecodziennych, i nadal trudnych do pobicia, rekordów. Od lat notuje się w operowych annałach tego,…

Herbert von Karajan, mistyk, ekscentryk i despota

Był bez wątpienia jednym z największych dyrygentów XX wieku. Najkrócej można go określić jako tytana pracy, który zawsze dążył do wyznaczonego celu. W pewnym momencie swojej kariery nagromadził tyle stanowisk, że nazywano go „muzycznym dyrektorem (czasami dyktatorem) połowy Europy. Już…

Holender tułacz, jeszcze w objęciach romantyzmu cz. II

Oczywiście partytura Holendra zawiera jeszcze większość tradycyjnych „numerów” klasycznej opery – aria, duet, scena zbiorowa z chórem, ale już wyraźnie czuć w niej oddech wielkiego dramatu muzycznego. Ale spotykamy też już w tej operze wielkie dramatyczne napięcia, a rozwinięcia formy…

Wrocławski teatr operowy Ewy Michnik

Trzymam właśnie w rękach otrzymaną kilka godzin temu efektownie wydaną książkę „Wrocławskie megaopery Ewy Michnik”. Książka ma charakter albumowego dokumentu wydarzeń artystycznych okresu, kiedy Ewa Michnik kierowała Operą Wrocławską – lata 1995 – 2016. Dla mnie tym cenniejsza, że byłem…

Arturo Toscanini, dążenie do perfekcji

Przez całą karierę uchodził za uosobienie bezkompromisowego dążenia do perfekcji wykonawczej, nawet jeśli miałoby to oznaczać tyranizowanie muzyków dyktatorskim sposobem pracy. Muzyka pod jego batutą osiągała tę niesamowitą przejrzystość i zgodność brzmienia, jakiej nie osiągał w tym czasie żaden inny…

Hans von Bülow, uzależniony od Wagnera

Można powiedzieć, że od tego muzyka bierze swój początek współczesna dyrygentura. Choć był doskonałym, odnoszącym sukcesy, pianistą, świat zapamiętał go jako wspaniałego dyrygenta, ale przy tym konfliktowego artystę, który co rusz popadał w ciężkie konflikty, nie tylko z muzykami, ale…