Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Wanda Czechowska-Miller, kolejna zapomniana artystka

„Goniec teatralny” z 1877 roku tak o niej pisał: „W szeregu polek śpiewaczek za granicą, na chlubne imię pracujących przystojne miejsce zajmuje Wanda Miller-Czechowska, sopranistka o głosie silnym, dźwięcznym, wysoce wyrobionym i do serca wpadającym. Od kilku lat śpiewa ona…

Polska premiera Luizy Miller

Powinno się westchnąć – nareszcie! Opera Śląska w Bytomiu na 16 listopada zapowiedziała premierę Luizy Miller Verdiego, dzieła zupełnie nieznanego na naszych scenach. Przez ponad 150 lat dyrektorzy naszych scen operowych skrzętnie omijali ten tytuł w swoich planach repertuarowych. Wreszcie…

Victor de Sabata, dyrygent z niezwykłą charyzmą

Powszechnie uznawany za jednego z najwybitniejszych dyrygentów operowych XX wieku. Największe uznanie przyniosły Victorowi de Sabacie pamiętne  interpretacje dzieł Verdiego, Pucciniego i Wagnera. Wiele z nich utrwalono w nagraniach. Pisano, że: „Styl dyrygencki De Sabaty łączył ognisty temperament, żelazną kontrolę i techniczną…

Nowe odkrycie Acte Préalable

Acte Préalable, wydawnictwo Jana Jarnickiego, nie ustaje w poszukiwaniu polskich kompozytorów, których dorobek wart jest przypomnienia i utrwalenia. Najnowszym tego dowodem jest album z muzyką Emila Śmietańskiego. Ten zupełnie zapomniany przez rodaków kompozytor i ceniony pianista urodził się w 1845…

Prapremiera opery Bona Sforza w Operze Krakowskiej

Opera Krakowska na 9 listopada zapowiedziała prapremierę dwuaktowej opery Bona Sforza Zygmunta Krauze. To kolejna, w ostatnim czasie, po Wandzie i Koperniku, prapremiera nowego dzieła muzycznego na krakowskiej scenie operowej, która jest w każdym z tych przypadków inicjatorem jego powstania….

Lurie Juan, artysta zupełnie zapomniany

Podejrzewam, że gdyby zapytać o tego artystę, nawet wytrawnego znawcę tematu, ten miały trudności w określeniu losów tego artysty, który w swoim czasie należał przecież do grona podziwianych barytonów, śpiewaków o międzynarodowej renomie. Świadczy o tym choćby tylko wykaz teatrów…

Aleksander Myszuga, moniuszkowski tenor

„Prawdziwa jednak siła i wdzięk tego głosu leży w jego naturalności w tej umiejętnej metodzie, która nie pozwala artyście ani jednej nuty forsować, w tym wysokim takcie artystycznym, wskutek którego p. Myszuga ani na chwilę nie chce udawać, że ma…

Teatr Wielki w Łodzi, Giselle klasycznie

Giselle Adolphe Adama, to typowy balet romantyczny początkowo przeznaczony dla Carlotty Grissi. Jego prapremiera w choreografii Julesa Perrota i Jeana Coralli’ego miała miejsce 28 czerwca 1841 w Akademie Royale de Musique w Paryżu. Od tego czasu balet nie schodzi z afisza…

Juliusz Cezar w nowym wymiarze

W czwartkowy wieczór 10 października, premiera Juliusza Cezara w Warszawskiej Operze Kameralnej okazała się ważkim wydarzeniem artystycznym. Przestawienie od pierwszego momentu wciąga widza w wir toczącej się na scenie akcji, a jest to możliwe dzięki przemyślanej dynamicznej reżyserii oraz znakomitej…

Operowe schwarccharaktery

Czarny charakter to taka emanacja zła, która  często  bywa motorem napędowym akcji oraz wyznacznikiem jej dramaturgii. I powiedzmy sobie szczerze czekamy na każde jego wejście, kibicujemy jego złym poczynaniom, które w prostej drodze zagrażają głównemu bohaterowi. Ten z zasady jest…