Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Recenzje płytowe

Dux – muzyka wokalna

W gronie ostatnio wydanych przez DUX albumów znalazły się trzy interesujące z muzyką wokalną. Muzyka sakralna na chór męski,  Movie & Opera Songs oraz  Metamorphoses Karola Mikuli.

Muzyka sakralna na chór męski prezentuje muzykę religijną i jej ewolucję na  przestrzeni ponad 400 lat. Od Gregorio Allegri (1582 – 1652) i Antonio Lotti (1667 – 1740) do Ola Gjeilo (1978) i Piotra Jańczaka (1972). Wykonawcy: Chór Męski Cantores Sancti Nikolai pod dyrekcją Justyny Hanusiak okazują się znakomitym zespołem o pięknym wyrównanym i przejrzystym, w każdym rejestrze, brzmieniu. Każdy z prezentowanych utworów ujmuje właściwym sobie klimatem i nastrojem oraz głębią ekspresji. Wykonywania są prowadzone wyraziście i bardzo plastycznie, a sugestywna interpretacja utrzymana w charakterze każdego utworu ma wszelkie cechy skupienia. Świetny album, miłośnicy śpiewu chóralnego nie powinni przejść obok niego obojętnie

Zupełnie inny charakter ma album Movie & Opera Songs, którego bohaterem jest Sokolniccy Duett, czyli śpiewające małżeństwo: Agnieszka i Voytek Soko Sokolniccy. Oboje absolwenci Akademii Muzycznej w Poznaniu,  Ona, sopran z klasy prof. Ewy Wójciak-Wdowickiej, On, tenor z klasy prof. Jerzego Mechlińskiego. Oboje mają na swoim artystycznym koncie sukcesy na wielu krajowych i zagranicznych scenach operowych. Omawiany album zawiera znane pieśni, fragmenty musicali oraz arie operowe śpiewane solo i w duecie. Ich wykonania ujmują dobrym współbrzmieniem głosów, swobodną  emisją i ekspresją. Słucha się ich z pełną satysfakcją. Szkoda tylko, że na okładce płyty w spisie nagrań poszczególnych numerów pominięto ich autorów oraz tytuł, z którego pochodzą prezentowane fragmenty.  

Album Metamorphoses Karola Mikuli prezentuje zupełnie zapomnianą muzykę lwowskiego kompozytora i pianisty Karola Mikuli, ucznia Chopina, wieloletniego dyrektora Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie. Nagranie jest próbą przypomnienia muzyki tego cenionego w swoim czasie twórcy, obejmuje ono trzy cykle pieśni do tekstów niemieckich poetów op. 27, 16, i 17  oraz kantatę Die Reue na baryton i instrumenty smyczkowe. Wykonawcy Witold Żołądkiewicz, baryton Opery Królewskiej w Warszawie, któremu akompaniuje Gabriela Machowska oraz kwintet w składzie; Aleksandra Kintter-Sikora, Jolanta Bartnik, Małgorzata Jamiołkowska, Maciej Skowroński i Tomasz Opuchlik wzięli na swoje barki trud przypomnienia tej – jak się okazuje – interesującej twórczości. Pierwsze na co zwraca się uwagę podczas słuchania tych nagrań to świetne porozumienie śpiewaka z akompaniatorem dzięki czemu każda z prezentowanych pieśni ma właściwy sobie klimat i charakter. Witold Żołądkiewicz, ujmując muzykalnością prowadzi swój głos w subtelnie naturalny sposób bez przerysowań, z jakimi czasami można się spotkać w wykonywaniu tego typu liryki wokalnej. Głos solisty brzmi czysto i swobodnie co pozwala mu na przekazywanie emocji wykonywanych pieśni. Szczególnej uwadze Państwa polecam znakomite w każdym calu wykonanie kantaty Die Reue.

Adam Czopek