Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Aktualności

Don Kichot w Operze na Zamku w Szczecinie

W Operze na Zamku pełną parą idą próby do zapowiedzianej na sobotę 28 października, premiery baletu Don Kichot z muzyką Ludwika Minkusa i librettem Mariusa Petipy opartym na znanej powieści Miguela de Cervantesa, która jest podstawą libretta nie tylko dla tego baletu, ale również kilku innych oraz paru oper, utworów symfonicznych i musicalu Człowiek z la Manchy Mitchella Leigha.

Tę wersję Don Kichota publiczność po raz pierwszy zobaczyła w Teatrze Bolszoj w Moskwie 14 grudnia 1869 roku. Prapremierową choreografię opracował sam Marius Petipa. Balet od dnia pierwszej prezentacji cieszył się niesłabnącym powodzeniem i praktycznie nie schodził z afisza, szybko przechodząc na stronę baletowej klasyki. Jednak polska premiera baletu miała miejsce, dopiero blisko sto lat po moskiewskiej, w kwietniu 1964 roku na scenie Opery Warszawskiej w opracowaniu choreograficznym Aleksieja Cziczinadze. Później oglądaliśmy na polskich scenach układy: Henryka Konwińskiego, Andrzeja Glegolskiego, Witolda Borkowskiego, Zygmunta Patkowskiego, Zofii Rudnickiej, Barbary Kasprowicz,  

W Operze na Zamku w Szczecinie kształt sceniczny nowej inscenizacji nadadzą: Anna Hop – choreografia i libretto, Katarzyna Rott – kostiumy, Małgorzata Szabłowska – scenografia i projekcje multimedialne. Kierownictwo muzyczne – Jerzy Wołosiuk.  

„Czytając książki Don Kichot przenosi się do kolorowego świata marzeń. Z jednej z książek wyłania się postać kobiety – to Dulcynea. Wraz z nią budzi się uśpiony od wieków Amor, który sprawia, że Don Kichot zakochuje się w ulotnej i nieuchwytnej postaci. Dulcynea odpływa w dal, a Don Kichot postanawia za nią podążać wraz ze swoim giermkiem i wiernym przyjacielem Sancho Pansą…” – wyjaśnia Anna Hop, twórczyni choreografii. Taki będzie początek barwnych, bajkowych przygód błędnego rycerza Don Kichota i jego wiernego giermka Sancho Pansy, w których nie zabraknie refleksji i humoru, a przede wszystkim pięknego tańca klasycznego.

O roli Kitri w tym balecie marzy każda tancerka klasyczna, do historii sztuki baletowej przeszły wielkie kreacje Mai Plisieckiej, Nadieżdy Pawłowej, Olgi Lepieszyńskiej, Lucette Aldous, Natalii Makarowej, Olesji Novikowej. W Polsce pierwszą Kitri była Maria Krzyszkowska, później popisywały się w tej roli: Klara Kmitto, Ruta Syldorf, Joanna Szabelska, Beata Więch, Kama Akuceiwcz, Daria Dadun, Elżbieta Kwiatkowska, Anna Bajorek, Michalina Drozdowska.

Podobnie jest w przypadku Basillia, tańczyli tę rolę między innymi: Rudolf Nuriejew, Michaił Barysznikow, Vladimir Malakhov, Leonid Sarafanov, Łukasz Gruziel, Mirosław Gordon, Arkadiusz Stępień.

Adam Czopek