Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Recenzje płytowe

Kolejne nowości Dux-u

Katalog tej znanej polskiej firmy fonograficznej wzbogacił się ostatnimi czasy o kilka interesujących albumów, w zestawie których dominuje muzyka polska w wykonaniach młodych polskich muzyków. Omawiam je co prawda z lekkim poślizgiem czasowym, no ale przecież były wakacje.

Prezentację nowości rozpocznę od Mieczysława Weinberga, którego twórczość przeżywa ostatnimi czasy swoisty renesans, i jego pieśni i romansów do tekstów Juliana Tuwima. Pierwszy cykl Akacje op. 4, śpiewa Aleksandra Kubas-Kruk (sopran), której walory wokalne poznajemy jeszcze w cyklu Stare listy op. 77, Z kolei cykli Biblia cygańska op. 57 i Wspomnienie op. 62 słuchamy w wykonaniu Anny Bernackiej (mezzosopran). W roli akompaniatorki towarzyszy im Monika Kruk. Panie idealnie ujęły w swoich wykonaniach klimat każdego cyklu, prezentując przy tym piękne brzmienie swoich głosów i wysoką kulturę wykonawczą. 

Następny album to nagranie z cyklu, Dzieła Wszystkie Juliusza Zarębskiego vol.5, jego zawartość stanowią utwory nie opusowane. Album jest kontynuacją wcześniej wydanego – również przez DUX – czteropłytowego albumu wszystkich dzieł fortepianowych tego kompozytora w kolejności opusowej. Tak jak w przypadku wspomnianego albumu czteropłytowego, którego głównym bohaterem jest Piotr Sałajczyk, omawiany album jest również jego dziełem, z tym zastrzeżeniem, że w tym towarzyszą mu Joanna Freszel  (sopran), pieśń Te rozkwitłe świeżo drzewa oraz Grzegorz Biegas pianista, z którym Piotr Sałajczyk prezentuje uwerturę od opery Maria Romana Statkowskiego w wersji na cztery ręce.

Kolejny album wprowadza nas w świat muzyki Pawła Łukaszewskiego, kompozytora którego twórczość cieszy się dużym uznaniem czego dowodem są nagrody i nominacje jakie otrzymuje. Najnowsze nagranie jego twórczości prezentuje dwie  monumentalne czteroczęściowe symfonie; I Symfonia o Opatrzności na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę oraz II Symfonia Festineums amare homines na sopran, dwa fortepiany, chór i orkiestrę. Rozbudowany aparat wykonawczy w przypadku I Symfonii tworzą: Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Jarosław Bręk. Chórem i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Chórem Polskiego Radia w Krakowie dyryguje Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Zespół wykonawców II Symfonii tworzą: Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Ravel Piano Duo (Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska),Orkiestra i chór jak w przypadku I Symfonii. Nagranie II Symfonii dyrygował Piotr Borkowski. Chóry przygotowały: Violetta Bielecka i Małgorzata Orawska. Wykonanie w obu przypadkach podkreśla monumentalny charakter obu kompozycji. Nagranie jest światową premierą fonograficzną.

Krzysztof Penderecki ma w tej wytwórni fonograficznej status kompozytora wyjątkowego i niemały dorobek prezentujący jego twórczość. Najnowszy album prezentuje jego muzykę kameralną na wiolonczelę i skrzypce. Najistotniejszym utworem nagrania jest ośmioczęściowa Suita na wiolonczelą solo w znakomitym wykonaniu Macieja Kułakowskiego oraz Duo Concertante na skrzypce i wiolonczelę ( w oryginale na kontrabas) i Serenada na trzy wiolonczele. Obok Macieja Kułakowskiego występują Maria Sławek (skrzypce), Marcin Mączyński i Michał Balas (wiolonczele).

Interesujący album Impressions na sopran i skrzypce  firmują:  Aleksandra Kubas-Kruk (sopran) i Szymon Kruk (skrzypce). Interesujący zestaw utworów m. in. Paula Hindemitha, Judith Shatin i Leszka Wisłockiego, dają miłośnikom tego typu muzyki pełnię satysfakcji. 

Równie ciekawy jest album z muzyką Joanny Bruzdowicz, której utwory na fortepian i wiolonczelę grają Piotr Kowal (fortepian) i Paweł Czarakcziew (wiolonczela). Z kolei album Chopin – Alter Ego, firmują Arnold & Frączek, Perkusion duo; inny wymiar muzyki Chopina. Ostatnią z prezentowanych dzisiaj nowości DUX-u jest album Clori, którego wykonawcy Ensemble del Passato (Anna Budzyńska – sopran, Maciej Kończak – historyczne gitary i Henryk Kasperczak – chitarrone) prezentują historyczne utwory Giovanniego Stefaniego, Biagio Mariniego, i Carlo Milanuzziego.   

Adam Czopek