Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Aktualności

Koncertowa Norma w Teatrze Wielkim w Łodzi

To piękne dzieło dwuaktowe Vincenzo Belliniego  uchodzące za kwintesencję włoskiego bel canta stosunkowo rzadko gości na światowych scenach. Myślę, że przyczyna leży w ogromie trudności jakie postawił kompozytor przed wykonawcami czterech głównych partii. Oczywiście najwyższym stopniem trudności wokalnych obdarzył kompozytor wykonawczynię partii tytułowej kapłanki. Niewiele mniejsze wymagania postawił przed śpiewaczką chcącą  wystąpić w roli Adalgisy.

Giuditta Pasta przejrzawszy partyturę Normy była przerażona trudnościami partii, którą zaproponował jej Vincenzo Bellini. Zgodziła się ją zaśpiewać dopiero na usilne prośby kompozytora, któremu w dniu premiery przesłała elegancko opakowaną lampkę nocną i bukiecik kwiatów oraz bilecik z wyjaśnieniami: „Mistrzu, lampka w nocy, kwiaty w dzień, były niemymi świadkami moich studiów nad Normą oraz zmagań i obaw czy będę godna Pańskiego geniuszu”. Była!!! stając się od dnia mediolańskiej prapremiery, 26 grudnia 1831 roku,  niezrównaną odtwórczynią partii Normy. Najlepiej skalę trudności tej partii ujęła sławna Lilli Lehman, która zwykła mawiać: „Wolę zaśpiewać trzy wagnerowskie Brunhildy niż jedną Normę. Do historii opery przeszły pamiętne kreacje Normy w wykonaniu: Marii Callas, Leyly Gencer, Joan Sutherland,  Montserrat Caballe, Margaret Price – to one stały się poprzeczką, do której starają się równać dzisiejsze wykonawczynie.

W sobotę 2 kwietna 2022 roku Norma, po blisko czterdziestoletniej przerwie, wraca – na jeden wieczór – na scenę Teatru Wielkiego w Łodzi, w formie wykonania koncertowego. Bywalcy tego teatru mogli się przekonać o walorach wokalnych tej opery w 1983 roku, kiedy wystawiono Normę w reżyserii Alicji Dankowskiej z pamiętną kreacją Teresy May-Czyżowskiej w partii tytułowej oraz Ryszardy Racewicz w roli Adalgisy. Obok nich w premierowej obsadzie wystąpili Józef Przestrzelski (Pollione) i Zdzisław Krzywicki (Orovist), prezentowano polską wersję językową. Tym razem dyrekcja teatru zapowiada oryginalną wersję językową libretta oraz udział czołowych artystów operowych m.in. Joanny Woś, Bernadetty Grabias, Arnolda Rutkowskiego, Grzegorza Szostaka. Orkiestrę poprowadzi maestro Tadeusz Kozłowski, który był kierownikiem muzycznym premiery w 1983 roku.                        

Adam Czopek