Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Aktualności Cykl

Premiera Judyty triumfującej Vivaldiego

W Warszawskiej Operze Kameralnej trwają przygotowania do premiery Judyty triumfującej  Antonio Vivaldiego, z librettem Giacomo Cassetti’ego. Zrealizuje ją zespół: Maria Sartowa – inscenizacja i reżyseria, Damian Styrna – scenografia i projekt animacji, Anna Chadaj – kostiumy, Paulina Góral – reżyseria świateł, Emil Wesołowski – choreografia i ruch sceniczny. Przy pulpicie dyrygenckim stanie Hugo Reyne. Premierę zapowiedziano na 5 października 2023, w ramach XII Festiwalu Oper Barokowych.

 

Afisz Teatro la Fenice z 1958 roku.

Dzieło zostało napisane w 1716 roku dla Ospedale della Pietà w Wenecji na podstawie biblijnej Księgi Judyty. Jego wykonanie w listopadzie 1716 roku przyniosło Vivaldiemu wielki sukces i uznanie. Judyta triumfująca w swojej formie bardziej zbliża się do oratorium niż opery, ponieważ Vivaldi zrezygnował w tym dziele z partii narratora powierzając prowadzenie akcji solistkom i chórowi. Premiera oratorium miała uczcić zwycięstwo nad Turkami w wojnie peloponeskiej i odstąpienie przez nich od oblężenia wyspy Korfu. Historia Judyty jest alegorią walki Wenecji z Imperium Otomańskim. Przyjęła się ocena, że Juditha triumphans należy do najpiękniejszych oratoriów baroku. Pełny tytuł dzieła: Juditha triumphans devicta Holofernis barbarie  RV 644.

Sukces pierwszych kilku wykonań nie przełożył się na trwałą popularność dzieła, o którym stosunkowo szybko zapomniano, Operę przypomniano w 1958 roku wystawiając ją w weneckim Teatro la Fenice w ramach festiwalu oper Vivaldiego.  Od tego czasu można ją usłyszeć w kilku dobrych nagraniach, lub wykonaniach koncertowych, a od czasu do czasu obejrzeć na scenie: Ateny, Macerata, Amsterdam, Insbruck, ostatnio wystawiono ją w Stuttgarter Staatsoper oraz Teatro Verdi di Pisa..

Premiera polska miała miejsce 13 września 2019 we Wrocławiu, w formie koncertowej, w ramach festiwalu Wratislavia Cantans w Narodowym Forum Muzyki. Było to jednak jednorazowe wykonanie. Teraz to co zaproponuje Warszawska Opera Kameralna ma szansę wejść na stałe do repertuaru tej sceny.

Adam Czopek