Magazyn Operowy Adama Czopka

Opera, operetka, musical, balet

Recenzje płytowe

Portret Anny Kutkowskiej – Kass

Portret Anny Kutkowskiej – Kass

Anna Kutkowska-Kass dysponuje sopranem koloraturowym o pięknej srebrzystej barwie, umożliwiającym bezproblemowe, pełne swobody, osiąganie wysokich dźwięków. Dysponuje przy tym perfekcyjną techniką koloraturową pozwalającą na wykonywanie szerokiego repertuaru operowego i pieśniarskiego. Właśnie te przymioty swojego fascynującego głosu prezentuje na debiutanckiej płycie CD, wydanej przez Acte Préalable, będącej obrazem aktualnych możliwości wokalnych śpiewaczki, dla której koloratura nie jest czystym popisem, ale jest podporządkowana ekspresji i dramaturgii prezentowanego utworu.

Spotkanie ze sztuką wokalną Anny Kutkowskiej – Kass rozpoczynamy od dwóch urokliwych dzieł Chopina: Nokturnu Es-dur op.9 nr 2  oraz Mazurka a-moll op. 68 śpiewanych z pełnym oddaniem bogactwa emocji oraz wyczuciem stylu muzyki Chopina. Po nich wkraczamy w zupełnie inny świat emocji i ekspresji Albana Berga.  Jego rzadko wykonywany cykl Sieben frühe Lieder daje okazję podziwiania nastroju każdej z siedmiu pieśni i jej ekspresji. Drugim cyklem pieśni prezentowanych na tej płycie są Słopiewnie Karola Szymanowskiego do słów Juliana Tuwima, ujmujące  prostotą, witalną energią, ale i liryczną ekspresją. Słucha się ich z prawdziwą satysfakcją

W świat opery wprowadza nas wirtuozowska aria Królowej Nocy –  Der Hölle Rache z II aktu Czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta. Będziemy jej słuchać dwukrotnie najpierw z towarzyszeniem fortepianu, później Orkiestry Teatru Wielkiego w Warszawie prowadzonej wytrawną batutą Kazimierza Korda. Ta aria jest popisem koloraturowej perfekcji, w każdym wymiarze oraz ekspresji i muzycznej kultury. Z kolei Casta diva z I aktu Normy Belliniego jest obrazem świetnego wyczucia stylu włoskiego belcanta. Można się też zachwycać dwiema ariami Moniuszki: Arią włoską Ewy z Hrabiny oraz Do grobu trwać w bezżennym stanie, Hanny ze Strasznego dworu. Senza mamma, o bimbo, tu się morto – aria tytułowej Siostry Angeliki z opery Pucciniego, ujmuje znakomicie opracowanym, pod względem dramatycznej ekspresji, wykonaniem. Niejako na deser otrzymujemy piękne, stylowe wykonanie walca Parla Luigi Arditi’ego zachwycające zwiewną swobodą i lekkością.

Duży udział w budowaniu, chwilami nostalgicznego nastroju, całego albumu mają, towarzyszący solistce. znakomici pianiści: Katarzyna Kraszewska, Robert Morawski, Helena Christenko.

Jednym słowem można powiedzieć, że Anna Kutkowska-Kass stworzyła interesujący, pod każdym względem, portret własny.

Adam Czopek